Tweetalige leerlingen en de eindtermen basisvorming Nederlands en moderne vreemde talen

Auteurs

  • Inge Hofmans-Okkes

Trefwoorden:

Tweetaligheid, basisvorming, eindtermen, Nederlands, Moderne vreemde Talen

Samenvatting

Tweetalige leerlingen worden door de minister in de vakspecifieke richtlijnen voor de diverse Eindtermencommissies VO alleen genoemd bij het vak Nederlands: 'Er is aandacht nodig voor het feit dat voor veel leerlingen Nederlands niet de moedertaal is en dat deze leerlingen als gevolg daarvan in een tweetalige situatie verkeren' (Advies Eindtermen Nederlands, p.44). Naar aanleiding daarvan rijzen twee vragen: waarom en hoe zou een Eindtermencommissie Nederlands daar rekening mee moeten houden, en waarom geldt dat dan niet voor andere vakken, die zich, zoals bekend, toch ook van het Nederlands bedienen? Naar de motieven van de minister kunnen we alleen maar gissen; het effect is in elk geval dat van de twee adviezen die hier besproken worden, alleen dat van Nederlands expliciete aandacht aan de aanwezigheid van leerlingen met een andere moedertaal schenkt.

Citeerhulp

Hofmans-Okkes, I. (1989). Tweetalige leerlingen en de eindtermen basisvorming Nederlands en moderne vreemde talen. Levende Talen Magazine, 76(441), 333–334. Geraadpleegd van https://lt-tijdschriften.nl/ojs/index.php/ltm/article/view/1217

Nummer

Sectie

Artikelen