Lezen voor de lijst, de lust en het leven; Kanttekeningen bij literatuuronderwijs en toetsing daarvan in de klaspraktijk

Auteurs

  • Ton Smulders

Trefwoorden:

Literatuuronderwijs, literaire canon, literatuurboek, toetsing

Samenvatting

Ton Smulders vindt dat literatuuronderwijs als verfijnd tekstonderwijs de leerling weerbaar tegen manipulatie in de ruimste zin kan maken. Daarom is in een democratie goed taal- en literatuuronderwijs van groot belang. Zonder inzicht in maatschappelijke structuren, waaruit teksten voortkomen, kan literatuur niet begrepen worden. Na een aantal praktische adviezen stelt Smulders dat een literatuurboek overlevingskansen heeft als het behalve canon- ook andere teksten bevat, waarbij veel aandacht aan artistieke en socio-culturele dwarsverbanden geschonken moet worden. Voor alles gaat het om de motivatie van de leraar. Hij is geen Ivo Niehe, hij werkt 'slechts' met bord en krijtje en een (grote) deskundigheid.

Citeerhulp

Smulders, T. (1989). Lezen voor de lijst, de lust en het leven; Kanttekeningen bij literatuuronderwijs en toetsing daarvan in de klaspraktijk. Levende Talen Magazine, 76(446), 740–745. Geraadpleegd van https://lt-tijdschriften.nl/ojs/index.php/ltm/article/view/1267

Nummer

Sectie

Artikelen