De meer leerlinggerichte benadering als het basisprincipe voor het literatuuronderwijs Duits
Trefwoorden:
Literatuuronderwijs, literatuurgeschiedenis, literaire begrippen, leerlinggericht onderwijsSamenvatting
Een meer leerlinggerichte benadering van het literatuuronderwijs is het onderwerp van Eus Schalkwijk, die aan de hand van wat hij noemt 'hete hangijzers': literatuurgeschiedenis, tekstbestuderende en tekstervarende vragen, literaire begrippen en de leeslijst bespreekt. Men kan niet vroeg genoeg beginnen met het lezen van literaire teksten. Terecht wijst hij met een interessant voorbeeld op de functie van de literatuurgeschiedenis als (onmisbare) achtergrondinformatie. Terwijl hij aan tekstervarende vragen boven tekstbestuderende vragen de voorkeur geeft, pleit hij tevens voor een meer formele benadering van literatuur zodat de leerling meer 'grip' op de tekst kan krijgen.Nummer
Sectie
Artikelen
Citeerhulp
De meer leerlinggerichte benadering als het basisprincipe voor het literatuuronderwijs Duits. (1989). Levende Talen Magazine, 76(446), 746-748. https://lt-tijdschriften.nl/ojs/index.php/ltm/article/view/1268