Reader Response Criticism: onderwijs in het boeiendst denkbare onderwerp
Trefwoorden:
Literatuuronderwijs, sociaal-emotionele ontwikkeling, fictieSamenvatting
Een pleidooi voor een 'andere' literatuuraanpak lijkt iets te hebben van de zoveelste wasmiddelenreclame, meent Joop Dirksen aan het begin van zijn artikel over de aanbieding van weer een nieuw wasmiddel: Reader Response Criticism, waarin hij een drietal theorieën van Lesser, Rosenblatt en Holland bespreekt met betrekking tot het lezen van fictie. Het is een spannend verhaal geworden dat hij met voorbeelden en verslagen uit de schoolpraktijk illustreert. Zijn curriculum stelt hoge eisen aan de docent: er worden geen literatuur- en vragenlijsten en geen vaste interpretatiemodellen voorgeschreven.Nummer
Sectie
Artikelen
Citeerhulp
Reader Response Criticism: onderwijs in het boeiendst denkbare onderwerp. (1989). Levende Talen Magazine, 76(446), 749-756. https://lt-tijdschriften.nl/ojs/index.php/ltm/article/view/1269