Wat een literaire tekst doet: Naar een meer affectieve benadering van literatuur via het Shared Reading Model

Auteurs

  • Aukje van Hout

Samenvatting

Een affectieve benadering van literatuur krijgt steeds meer aandacht in de wetenschap. Hoe kun je dit vertalen naar de lespraktijk? Persoonsvorming en burgerschap zijn hot items binnen het onderwijs. De laatste jaren zijn er vanuit de neerlandistiek diverse voorstellen gedaan voor vernieuwingen die het literatuuronderwijs meer moeten laten aansluiten bij deze doelen. Eén manier waarop dat zou kunnen, is via een affectieve benadering van literatuur. Dit artikel laat zien hoe het literatuuronderwijs via de methodiek van Shared Reading meer aandacht kan vestigen op affect.

Downloads

Gepubliceerd

19-05-2024

Citeerhulp

Hout, A. van. (2024). Wat een literaire tekst doet: Naar een meer affectieve benadering van literatuur via het Shared Reading Model. Levende Talen Magazine, 111(2), 6–10. Geraadpleegd van https://lt-tijdschriften.nl/ojs/index.php/ltm/article/view/2386

Nummer

Sectie

Artikelen