Begrijpen en begrepen worden in en door literatuuronderwijs: Onderzoek naar literatuurdidactiek opnieuw belicht

Auteurs

  • Marloes Schrijvers
  • Martijn Koek

Samenvatting

In zijn afscheidsrede op 8 december 2023 bepleitte Gert Rijlaarsdam dat ‘begrijpen en begrepen worden’ de essentie van taalonderwijs zou moeten zijn. Hoe verhoudt deze visie zich tot het literatuuronderwijs? Wat gaan leerlingen door het lezen en bespreken van literatuur beter begrijpen en hoe kunnen zij door literatuurlessen leren zelf beter begrepen te worden? Dit artikel poogt deze vragen te beantwoorden. Het belicht drie onderzoeken naar effecten van literatuurdidactische benaderingen waarin het voeren van een dialoog (over en mét de tekst) centraal staat en verbindt conclusies daaruit aan de voorstellen voor vernieuwde kerndoelen en eindtermen voor het vak Nederlands.

Downloads

Gepubliceerd

01-09-2024

Citeerhulp

Begrijpen en begrepen worden in en door literatuuronderwijs: Onderzoek naar literatuurdidactiek opnieuw belicht. (2024). Levende Talen Magazine, 111(4 SPECIAL), 14-17. https://lt-tijdschriften.nl/ojs/index.php/ltm/article/view/2412