Je taalles communicatief maken? Effectief taalonderwijs met fasemodellen

Auteurs

  • Joppe Bakens
  • Rob Nijhuis
  • Justin Slabbekoorn
  • Barbara de Water

Samenvatting

In het modernevreemdetalenonderwijs blijkt de traditionele grammatica-vertaalmethode opvallend hardnekkig, ondanks dat onderzoek overtuigend aantoont dat een communicatieve aanpak, waarbij de doeltaal als leertaal wordt gebruikt, aanzienlijk effectiever is voor de taalverwerving. Dit artikel introduceert daarom twee fasemodellen die (aanstaande) docenten praktische handvatten bieden om hun taallessen communicatiever en betekenisvoller vorm te geven.

Downloads

Gepubliceerd

03-12-2025

Nummer

Sectie

Artikelen

Citeerhulp

Je taalles communicatief maken? Effectief taalonderwijs met fasemodellen. (2025). Levende Talen Magazine, 112(6), 18-22. https://lt-tijdschriften.nl/ojs/index.php/ltm/article/view/2483