De ‘triviale’ herkomst van het redekundig ontleden: Uit de geschiedenis van de schoolgrammatica in Nederland
Trefwoorden:
talenonderwijs, geschiedenisSamenvatting
Precies tweehonderd jaar geleden ontstond in Nederland een andere kijk op de schoolgrammatica, waarbij de triviumvakken dialectica en retorica een cruciale rol speelden. Het prille begin van de redekundige ontleding. Waar komt het verschil tussen taalkundige en redekundige ontleding vandaan? Gaat dat terug tot de oudheid? Wat betekent ‘redekundig’ ontleden eigenlijk? Wanneer is dit geïntroduceerd in Nederland en wat was de bedoeling ervan? Precies tweehonderd jaar geleden ontstond in Nederland een andere kijk op de schoolgrammatica, waarbij de triviumvakken dialectica en retorica een cruciale rol speelden. Het prille begin van de redekundige ontleding, op initiatief van een bevlogen Haarlemse schoolmeester.Downloads
Nummer
Sectie
Artikelen
Citeerhulp
De ‘triviale’ herkomst van het redekundig ontleden: Uit de geschiedenis van de schoolgrammatica in Nederland. (2014). Levende Talen Magazine, 101(7), 20-25. https://lt-tijdschriften.nl/ojs/index.php/ltm/article/view/907