Fictie lezen tussen brugklas en tweede fase; Leeslijnen en werkvormen in vbo, mavo, havo en vwo

Auteurs

  • Ruud Kraaijeveld

Trefwoorden:

literatuuronderwijs, lesmethode

Samenvatting

Het lezen van fictie is voor lang niet alle jongeren even vanzelfsprekend. De literaire boeken die recensenten en veel docenten mooi en goed vinden, spreken hen vaak niet aan. Gelukkig zijn er genoeg alternatieven: jeugdboeken van fatsoenlijke kwaliteit waarmee je scholieren wel kunt boeien, aan het lezen kunt krijgen en houden. Deze bijdrage geeft in de eerste plaats een overzicht van een aantal toegankelijke, boeiende en kwalitatief verantwoorde jeugdboeken die inzetbaar zijn in de tweede en derde klassen van vbo, mavo, havo en vwo, en in de vierde van vbo en mavo. Er wordt nauwkeurig aangegeven in welke klassen en schooltypen je die boeken met succes kunt aanbieden en wat de moeilijkheidsgraad van die titels is. Daarna volgen concrete tips over het werken met jeugdliteratuur.

Downloads

Citeerhulp

Kraaijeveld, R. (1999). Fictie lezen tussen brugklas en tweede fase; Leeslijnen en werkvormen in vbo, mavo, havo en vwo. Levende Talen Magazine, 86(537), 132–140. Geraadpleegd van https://lt-tijdschriften.nl/ojs/index.php/ltm/article/view/950

Nummer

Sectie

Artikelen

Meestgelezen artikels van dezelfde auteur(s)

Gelijkaardige artikels

1 2 > >> 

U kan ook begin een geavanceerde zoekopdracht naar gelijkaardige inhoud voor dit artikel.