Dialogisch leesonderwijs in de klas

Auteurs

  • Ad Stoop
  • Joop van der Kuip
  • Tanja Janssen

Trefwoorden:

leesvaardigheid, vo, leesonderwijs

Samenvatting

Leesvaardigheidsonderwijs binnen het vak Nederlands bestaat voornamelijk uit het leren beantwoorden van metavragen, die specifiek op tekstanalyse gericht zijn en minder op tekstbegrip. Door tekstanalyse zou begrip moeten ontstaan. Die slag lijken leerlingen niet te slaan. Zij zijn gericht op het beantwoorden van de vragen en laten de tekst links liggen. In het hier beschreven quasi-experimentele onderzoek gebruikten we een dialogische benadering, waarbij de leerling zich juist op de inhoud van de tekst richt. Het bleek dat leerlingen bij deze benadering even goed presteren als leerlingen die reguliere leesvaardigheidslessen hebben gevolgd. Verder bleek dat leerlingen de dialogische aanpak waardeerden, maar wel tijdrovend vonden.

Downloads

Citeerhulp

Stoop, A., Kuip, J. van der, & Janssen, T. (2012). Dialogisch leesonderwijs in de klas. Levende Talen Tijdschrift, 13(3), 25–33. Geraadpleegd van https://lt-tijdschriften.nl/ojs/index.php/ltt/article/view/146

Nummer

Sectie

Artikelen

Gelijkaardige artikels

1 2 > >> 

U kan ook begin een geavanceerde zoekopdracht naar gelijkaardige inhoud voor dit artikel.