‘Dat een boek kan veranderen hoe je naar de wereld kijkt’; De impact van literatuuronderwijs op zelfinzicht en sociaal inzicht van bovenbouwleerlingen in havo en vwo
Trefwoorden:
literatuuronderwijs, didactiek, bovenbouwSamenvatting
Het lezen van literatuur kan ons inzicht bieden in onszelf en anderen. Maar geldt dat ook voor literatuuronderwijs, en hangen zulke inzichten samen met de literatuurdidactische benadering van de docent? In het onderzoek van Marloes Schrijvers, Tanja Janssen en Gert Rijlaarsdam waarmee dit nummer opent, rapporteerden 297 havo- en vwo-leerlingen wat zij via literatuuronderwijs over zichzelf en anderen hadden geleerd. Hun literatuurdocenten vulden een vragenlijst in over hun didactische aanpak. Uit de leerverslagen van de leerlingen blijkt dat literatuuronderwijs impact heeft op zelfinzicht en sociaal inzicht van leerlingen: zij zeggen vooral te leren over zichzelf en anderen als personen en literaire lezers, en over andermans gedrag, en zij nemen levenslessen mee van literatuuronderwijs. Een persoonlijk-ervaringsgerichte literatuurbenadering lijkt vaker tot zulke inzichten te leiden dan een analytisch-interpretatieve benadering.