Is er een verband tussen het gebruik van texting-taal en taalontwikkeling bij kinderen tussen de 10 en 13 jaar?

Auteurs

  • Elma Blom
  • Sergey Avrutin
  • Chantal van Dijk
  • Nada Vasić
  • Merel van Witteloostuijn

Trefwoorden:

basisonderwijs, taalontwikkeling, texting-taal

Samenvatting

Verreweg de meeste kinderen in groep 8 van de basisschool zijn in het bezit van een mobiele telefoon. Die gebruiken ze om berichten mee uit te wisselen en daarbij maken ze vaak gebruik van een speciaal genre dat gekenmerkt wordt door alternatieve spelling en weglaten van woorden: ‘texting-taal’. Eerder onderzoek laat zien dat kinderen die veel gebruikmaken van texting-taal relatief goed zijn in spelling. Elma Blom, Sergey Avrutin, Chantal van Dijk, Nada Vasić en Merel van Witteloostuijn rapporteren uitkomsten van hun onderzoek die laten zien dat kinderen die veel texting-taal gebruiken ook goed scoren op een grammaticatest. Daarnaast blijken er cruciale verschillen te zijn tussen de texting-taal van kinderen met een normale taalontwikkeling en kinderen met een taalontwikkelingsstoornis.

Downloads

Citeerhulp

Blom, E., Avrutin, S., Dijk, C. van, Vasić, N., & Witteloostuijn, M. van. (2016). Is er een verband tussen het gebruik van texting-taal en taalontwikkeling bij kinderen tussen de 10 en 13 jaar?. Levende Talen Tijdschrift, 17(2), 3–12. Geraadpleegd van https://lt-tijdschriften.nl/ojs/index.php/ltt/article/view/1565

Nummer

Sectie

Artikelen

Meestgelezen artikels van dezelfde auteur(s)