Homofoondominantie veroorzaakt dt-fouten tijdens het spellen en maakt er ons blind voor tijdens het lezen
Trefwoorden:
Nederlands, spelling, dt-foutSamenvatting
Fouten tegen de spelling van de werkwoordvormen zijn hardnekkig. Leerlingen en studenten slagen er niet in om die fouten systematisch te vermijden. Zelfs professionele taalgebruikers, zoals journalisten of verantwoordelijken voor ondertitels, ontsnappen er niet aan. Geen enkele andere spelfout doet de gemoederen zo hoog oplaaien en zorgt voor zoveel polarisatie in de standpunten als deze fouten. Meestal leiden ze tot onbegrip en veroordelende uitspraken, waarbij de termen ‘lui’, ‘nonchalant’ en ‘onverstandig’ in de mond worden genomen. In hun artikel laten Nina Verhaert en Dominiek Sandra zien dat er meer aan de hand is dan nonchalance en gebrekkig taalinzicht: sommige dt-fouten ontstaan door de (normale) werking van onze cognitieve processen. Daardoor kan iedereen in bepaalde omstandigheden dt-fouten maken.