Leesstrategieën: Evidence-based of Nieuw Nederlands? Een experimentele studie in 4 vwo

Auteurs

  • Lianne Schuppert
  • Huub van den Bergh

Trefwoorden:

Nederlands, leesstrategie, tekstbegrip

Samenvatting

Lianne Schuppert en Huub van den Bergh beschrijven een experimentele studie naar effecten van verschillende leesstrategieën op het tekstbegrip van leerlingen in 4 vwo: evidence-based leesstrategieën, en leesstrategieën uit de lesmethode Nieuw Nederlands. Leerlingen aan wie de evidence-based leesstrategieën onderwezen zijn, scoren hoger op een afsluitende tekstbegriptoets dan de leerlingen die de leesstrategieën uit Nieuw Nederlands hadden geleerd. Maar een relatie tussen het toepassen van de afzonderlijke evidence-based leesstrategieën en het hogere resultaat kon niet aangetoond worden.

Downloads

Citeerhulp

Schuppert, L., & Bergh, H. van den. (2017). Leesstrategieën: Evidence-based of Nieuw Nederlands? Een experimentele studie in 4 vwo. Levende Talen Tijdschrift, 18(1), 14–23. Geraadpleegd van https://lt-tijdschriften.nl/ojs/index.php/ltt/article/view/1651

Nummer

Sectie

Artikelen

Meestgelezen artikels van dezelfde auteur(s)

1 2 3 > >> 

Gelijkaardige artikels

U kan ook begin een geavanceerde zoekopdracht naar gelijkaardige inhoud voor dit artikel.