Meertaligheid in het mvt-onderwijs

Een analyse van het aanbod aan meertaligheid in leergangen Engels, Frans en Spaans

Auteurs

  • Emma Benschop
  • Caroline de Quay
  • Tomsito Babete
  • Marjon Tammenga-Helmantel

Samenvatting

De toenemende meertaligheid in de samenleving en het onderwijs biedt docenten kansen en uitdagingen. Emma Benschop, Caroline de Quay, Tomsito Babete en Marjon Tammenga-Helmantel analyseerden internationale en Nederlandse leergangen Engels, Frans en Spaans, om te zien hoe het lesmateriaal inspeelt op deze mogelijkheden van meertaligheid. Talensensibilisering heeft als doel een positieve houding ten opzichte van meertaligheid te stimuleren. Functioneel meertalig leren wordt gezien als vervolgstap op talensensibilisering: daarbij wordt de specifieke taalkennis die aanwezig is bij leerlingen, bewust gebruikt bij het leren van een nieuwe taal. De leergangen blijken de meeste aandacht te schenken aan talensensibilisering, terwijl er voor functioneel meertalig leren nog ontwikkelkansen liggen.

Downloads

Gepubliceerd

18-01-2021

Citeerhulp

Benschop, E., de Quay, C., Babete, T., & Tammenga-Helmantel, M. (2021). Meertaligheid in het mvt-onderwijs: Een analyse van het aanbod aan meertaligheid in leergangen Engels, Frans en Spaans. Levende Talen Tijdschrift, 22(4), 27–39. Geraadpleegd van https://lt-tijdschriften.nl/ojs/index.php/ltt/article/view/2212

Nummer

Sectie

Artikelen