Naar betekenisvol formuleeronderwijs. Een kwestie van afstemming

Auteurs

  • Jeroen Steenbakkers
  • Jimmy van Rijt
  • Veerle Baaijen
  • Ninke Stukker
  • Kees de Glopper

Samenvatting

Leerlingen krijgen doorgaans vanaf klas 3 of 4 havo/vwo jaarlijks modules correct formuleren aangeboden. Ze leren daarbij formuleerfouten (zoals foutieve samentrekkingen en contaminaties) herkennen en verbeteren. Maar in hoeverre sluiten deze modules aan bij de daadwerkelijke formuleerproblemen van de leerlingen? Tot voor kort kon deze vraag niet goed worden beantwoord, omdat er onvoldoende empirische gegevens waren over formuleerfouten in leerlingenteksten. Jeroen Steenbakkers, Jimmy van Rijt, Veerle Baaijen, Ninke Stukker en Kees de Glopper beschrijven recente studies die nieuwe data hebben aangeleverd. Het eerste deel van hun artikel bevat een overzicht van wat er inmiddels bekend is over formuleerfouten in leerlingenteksten. Het tweede deel presenteert ontwerpprincipes voor nieuw formuleeronderwijs. Nieuwe modules (correct) formuleren zouden zich niet moeten richten op vermeende formuleerproblemen, maar op reële formuleerproblemen van leerlingen. Bovendien kunnen ze bijdragen aan de ontwikkeling van bewuste taalvaardigheid.

Downloads

Gepubliceerd

01-01-2022

Citeerhulp

Steenbakkers, J., van Rijt, J., Baaijen, V., Stukker, N., & de Glopper, K. (2022). Naar betekenisvol formuleeronderwijs. Een kwestie van afstemming . Levende Talen Tijdschrift, 23(2), 27–39. Geraadpleegd van https://lt-tijdschriften.nl/ojs/index.php/ltt/article/view/2281

Nummer

Sectie

Artikelen