Effecten van debatteren in een tweede taal op de complexiteit van argumentatie van leerlingen
Samenvatting
Argumenteren in de tweede taal is lastig voor middelbare scholieren. Debatonderwijs wordt alom aanbevolen als een effectief instrument om de T2-argumentatievaardigheden van leerlingen te verbeteren. Het bestaande bewijs is echter anekdotisch. Abid el Majidi, Daniël Janssen en Rick de Graaff onderzochten in acht klassen van drie middelbare scholen in Nederland in hoeverre debatonderwijs in T2 invloed heeft op een aantal aspecten van argumentatie in T2. Zij analyseerden schriftelijke en mondelinge argumentatietaken van de deelnemers aan het begin en tegen het einde van een interventie, waarbij ze een aangepaste versie van Toulmin’s argumentatiemodel gebruikten om verschillende aspecten van argumentatie te beoordelen. Multilevelanalyse van de data toonde aan dat debatonderwijs een positief effect had op een aantal structurele componenten van de schriftelijke en mondelinge argumentatievaardigheden (zoals data, subargumenten en weerleggingen). Deze bevindingen wijzen erop dat debatonderwijs een effectieve en haalbare didactiek is voor het aanscherpen van argumentatievaardigheden.