Syntheseteksten leren schrijven; Een systematische evaluatie van het ontwerp van een lessenreeks voor leerlingen in de onderbouw van het voortgezet onderwijs

Auteurs

  • Liselore van Ockenburg
  • Daphne van Weijen
  • Gert Rijlaarsdam

Samenvatting

Liselore van Ockenburg, Daphne van Weijen en Gert Rijlaarsdam beschrijven het systematisch ontwerp- en evaluatieproces van een lessenreeks voor 3-vwo-leerlingen, gericht op het leren schrijven van syntheseteksten. Om de kwaliteit te evalueren, zijn drie aspecten onderzocht: de validiteit, uitvoerbaarheid en effectiviteit. Het ontwerp was gebaseerd op relevante kennis om de validiteit te waarborgen. Docenten waren over het algemeen positief over de uitvoerbaarheid van de lessenreeks, en hun logboeken lieten zien dat de lessen grotendeels werden gegeven zoals bedoeld. Bovendien bleken de lessen ook voor leerlingen goed uitvoerbaar. Ten slotte werd de effectiviteit van de lessenreeks bevestigd door de uitkomsten van een pilot. Verschillen in voorkeur voor schrijfaanpak bleken deze effectiviteit echter te beïnvloeden. Daarom stellen de auteurs aanpassingen voor aan het initiële ontwerp.

Downloads

Gepubliceerd

10-08-2023

Citeerhulp

Ockenburg, L. van ., Weijen, D. van, & Rijlaarsdam, G. (2023). Syntheseteksten leren schrijven; Een systematische evaluatie van het ontwerp van een lessenreeks voor leerlingen in de onderbouw van het voortgezet onderwijs . Levende Talen Tijdschrift, 24(1), 3–14. Geraadpleegd van https://lt-tijdschriften.nl/ojs/index.php/ltt/article/view/2319

Nummer

Sectie

Artikelen

Meestgelezen artikels van dezelfde auteur(s)

1 2 > >>