Het effect van expliciet onderwijs in leesstrategieën in een vreemde taal op de T2-leesvaardigheid van studenten in het hoger onderwijs

Auteurs

  • Deborah Yapp
  • Rick de Graaff
  • Huub van den Bergh

Samenvatting

Leesvaardigheid in het Engels als vreemde taal (T2) is een belangrijke voorwaarde voor studiesucces in het hoger onderwijs. In de studie van Deborah Yapp, Rick de Graaff en Huub van den Bergh namen hbo-studenten deel aan een T2-leesstrategie-interventie. Om de effectiviteit van de interventie te bepalen werden hun scores op T2-leesvaardigheidstoetsen geanalyseerd. Daarnaast zijn studenten geïnterviewd om te onderzoeken hoe vaak ze lezen, en voerden de studenten een leestaak uit onder hardopdenk-condities. De resultaten laten zien dat de leesvaardigheid in T2 significant verbeterd werd door de interventie. Deze verbetering bleek duidelijk gerelateerd aan de mate waarin studenten de leesstrategieën toepasten. Daarnaast bleek dat studenten die frequent in de T2 lazen hogere scores voor T2-leesvaardigheid behaalden, en dat er een samenhang was tussen de vooropleiding van de student en de vooruitgang in leesvaardigheid.

Downloads

Gepubliceerd

10-08-2023

Citeerhulp

Yapp, D., Graaff, R. de, & Bergh, H. van den. (2023). Het effect van expliciet onderwijs in leesstrategieën in een vreemde taal op de T2-leesvaardigheid van studenten in het hoger onderwijs . Levende Talen Tijdschrift, 24(1), 29=39. Geraadpleegd van https://lt-tijdschriften.nl/ojs/index.php/ltt/article/view/2323

Nummer

Sectie

Artikelen

Meestgelezen artikels van dezelfde auteur(s)

1 2 3 4 5 > >>