Comparatieve beoordeling van schrijfvaardigheid in het primair onderwijs

Auteurs

  • Carlijn van Herpt
  • Kirsten van Ingen
  • Marleen de Jonge
  • Pauline Roumans

Samenvatting

Het rapport Peil. Schrijfvaardigheid einde (speciaal) basisonderwijs 2018-2019 toont aan dat de schrijfprestaties van leerlingen achterblijven bij de ambities uit het Referentiekader Taal.  Meer aandacht voor schrijfvaardigheid is dus wenselijk, maar het meten en beoordelen van schrijfvaardigheid kan hierbij een drempel vormen, voornamelijk in high-stakes toetsing. Comparatieve beoordeling biedt hier mogelijk een uitkomst voor. In het onderzoek van Carlijn van Herpt, Kirsten van Ingen, Marleen de Jonge en Pauline Roumans is een schrijftaak afgenomen in groep 7/8 en via comparatieve beoordeling in twee studies beoordeeld door 41 beoordelaars. Dit bleek een betrouwbare en valide methode die voor beoordelaars efficiënt uit te voeren was. Deze resultaten bieden perspectieven voor het gebruik van open schrijftaken in high-stakes toetsing.

Downloads

Gepubliceerd

19-05-2024

Citeerhulp

Herpt, C. van, Ingen, K. van, Jonge, M. de, & Roumans, P. (2024). Comparatieve beoordeling van schrijfvaardigheid in het primair onderwijs . Levende Talen Tijdschrift, 25(1), 3–13. Geraadpleegd van https://lt-tijdschriften.nl/ojs/index.php/ltt/article/view/2377

Nummer

Sectie

Artikelen