Sprekend literatuuronderwijs bij de moderne vreemde talen; Docenten Duits en Engels over spreken en literatuur in de bovenbouw van havo en vwo
Samenvatting
Jaron Toonen, Ewout van der Knaap en Rick de Graaff doen verslag van enquêteonderzoek naar opvattingen en gerapporteerde praktijken van docenten Duits en Engels met betrekking tot spreek-/gespreksvaardigheid en literatuur in de bovenbouw van havo/vwo. Docenten hechten veel waarde aan spreek-/gespreksvaardigheid. Ook literatuur vindt men een essentieel onderdeel van het mvt-onderwijs, zij het vooral op het vwo. Opvallend zijn de verschillen tussen Engels en Duits: docenten Engels zijn positiever over het potentieel van literatuurlessen en zetten meer literatuur in, ook op de havo. Daarnaast koppelen docenten Engels vaker taalproductie in de doeltaal aan literaire teksten, terwijl docenten Duits eerder een scheiding maken tussen taalvaardigheids- en literatuuronderwijs. Op basis van deze inzichten doen de auteurs aanbevelingen voor het vreemdetalenonderwijs in de bovenbouw.