Een lesson study over de inzet van tekstchat om de spreekangst van tto-leerlingen te verminderen
Samenvatting
Daimy van Dijk en Eline van Batenburg doen verslag van een kleinschalig onderzoek dat Daimy van Dijk in 2023 uitvoerde voor zijn HvA-bachelorscriptie. Met medestudenten ontwierp hij volgens de lesson study-methodiek een les waarin digitaal chatten werd ingezet bij leerlingen op twee tweetalige scholen, met als doel hun spreekangst in het Engels te reduceren. Uit observaties, leerling-interviews en analyse van de tekstchats bleek dat de combinatie van een planningstaak, tekstchat en taakherhaling ertoe leidde dat deelnemende leerlingen het uitvoeren van de spreektaak als makkelijker ervoeren. Met betrekking tot digitaal chatten leek sprake van een differentieel effect: chatten leek spreekangstige leerlingen vooral meer zelfvertrouwen te geven, terwijl zelfverzekerde leerlingen vooral leken te profiteren van de mogelijkheid om aandacht te besteden aan vormaspecten.