Effecten van een communicatief toetsprogramma op de lespraktijk van het vreemdetalenonderwijs

Auteurs

  • Charline Rouffet
  • Catherine van Beuningen
  • Rick de Graaff

Samenvatting

Hoe beïnvloedt een communicatief toetsprogramma de onderwijspraktijk van leraren vreemde talen? Charline Rouffet, Catherine van Beuningen en Rick de Graaff voerden een effectstudie uit in de onderbouw van tien middelbare scholen in veertien talensecties (Engels, Frans, Duits en Spaans) om te onderzoeken welke impact de implementatie van zo’n programma heeft op de onderwijspraktijk. De resultaten tonen aan dat een communicatief toetsprogramma de onderwijspraktijk van leraren vreemde talen positief beïnvloedt. In interventieklassen (waarin een communicatief toetsprogramma werd geïntroduceerd) lag de nadruk sterker op betekenisvolle taalvaardigheid en geïntegreerde leeractiviteiten, terwijl in reguliere klassen (met voornamelijk methodetoetsen) de nadruk veel meer lag op grammaticale kennis. Ook werden in interventieklassen meer formatieve toetsactiviteiten ingezet, afgestemd op communicatieve leerdoelen. Deze bevindingen laten zien dat toetsing een krachtig middel kan zijn om de focus van het taalonderwijs te verschuiven naar een meer communicatieve aanpak.

Downloads

Gepubliceerd

06-07-2025

Nummer

Sectie

Artikelen

Citeerhulp

Effecten van een communicatief toetsprogramma op de lespraktijk van het vreemdetalenonderwijs . (2025). Levende Talen Tijdschrift, 26(2), 3-18. https://lt-tijdschriften.nl/ojs/index.php/ltt/article/view/2457