Observerend leren: een kernactiviteit in taalvaardigheidsonderwijs. Deel 1: Ontwerpadviezen uit onderzoek verkregen

Auteurs

  • Gert Rijlaarsdam

Trefwoorden:

observerend leren, schrijfproces, schrijfvaardigheid, didactiek

Samenvatting

Dit artikel is het eerste deel van een tweeluik over observerend leren. In dit deel gaat de auteur in op de theoretische achtergronden van de leeractiviteit Observeren. De auteur poogt te argumenteren dat observeren een belangrijke leeractiviteit is in het talenonderwijs, toegespitst op het verbeteren van de taalvaardigheid van min of meer gevorderde taalgebruikers. Het artikel bespreekt een aantal onderzoeken die verschillende vormen van observerend leren onderzochten. Elk onderdeel sluit af met een ontwerpadvies: wat zou een leraar/onderwijsontwerper moeten doen om een bepaalde vorm van observerend leren vorm te geven? In hoofdlijnen komt het neer op twee ontwerpregels: (1) het creëren van complementaire  communicatierollen, en/of (2) het toevoegen van observatierollen aan oefensituaties.

Downloads

Citeerhulp

Rijlaarsdam, G. (2005). Observerend leren: een kernactiviteit in taalvaardigheidsonderwijs. Deel 1: Ontwerpadviezen uit onderzoek verkregen. Levende Talen Tijdschrift, 6(4), 10–20. Geraadpleegd van https://lt-tijdschriften.nl/ojs/index.php/ltt/article/view/488

Nummer

Sectie

Artikelen

Meestgelezen artikels van dezelfde auteur(s)

1 2 > >>