Waarom krijgen leerlingen de Nederlandse werkwoordspelling zo moeilijk onder de knie?

Auteurs

  • Robert Chamalaun
  • Mirjam Ernestus

Trefwoorden:

schrijfvaardigheid, werkwoordspelling

Samenvatting

Fouten tegen de werkwoordspelling, of ze nu wel of niet de communicatie tussen schrijver en lezer in de weg staan, worden spellers doorgaans zwaar aangerekend omdat ze zouden wijzen op domheid en/of luiheid. Het is dan ook niet verwonderlijk dat er zowel op de basisschool als in het voortgezet onderwijs veel aandacht is voor werkwoordspelling. Ondanks alle inspanningen blijft voor veel leerlingen de werkwoordspelling toch een struikelblok, vooral omdat zij tijdens het spellen strategieën blijken te gebruiken die niet in alle gevallen tot de juiste schrijfwijze leiden. Het is daarom belangrijk leerlingen te wijzen op deze verschillende strategieën en de erbij behorende kans op spelfouten.

Downloads

Citeerhulp

Chamalaun, R., & Ernestus, M. (2018). Waarom krijgen leerlingen de Nederlandse werkwoordspelling zo moeilijk onder de knie?. Levende Talen Magazine, 105(special), 46–51. Geraadpleegd van https://lt-tijdschriften.nl/ojs/index.php/ltm/article/view/1817

Nummer

Sectie

Artikelen

Gelijkaardige artikels

<< < 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 > >> 

U kan ook begin een geavanceerde zoekopdracht naar gelijkaardige inhoud voor dit artikel.