CEF of cijfers bij de beoordeling van schrijfvaardigheid

Huub van den Bergh, Lisanne Klein Gunnewiek

Samenvatting

In deze studie zijn Duitse en Engels schrijfproducten van Nederlandse leerlingen uit de derde en vijfde klas beoordeeld met en zonder de criteria uit het Common European Framework (cef). De Duitstalige schrijfproducten zijn beoordeeld door Nederlandse en Duitse docenten Duits, en de Engelstalige schrijfproducten zijn beoordeeld door Nederlandse en Engelse docenten Engels. Conform de resultaten uit eerder onderzoek bleken de oordelen met behulp van de omschrijvingen uit het cef zeer betrouwbaar. Zowel met de oordelen op basis van de in een land gebruikelijke cijferschaal als met die op basis van het cef kunnen verschillen in kwaliteit van teksten van derde- en vijfdeklassers aangetoond worden. Echter, de verschillen in gemiddeld oordeel tussen de Nederlandse docenten en hun buitenlandse collegae bleken groter wanneer gebruik gemaakt wordt van het cef. Hierbij bleken de buitenlandse docenten Duits en Engels duidelijk coulanter in hun oordeel.


Trefwoorden


ERK; schrijfvaardigheid; beoordeling; bovenbouw

Volledige tekst: PDF

Terugverwijzingen

  • Er zijn momenteel geen terugverwijzingen.