Beoordeling van Engelse taalvaardigheid door docenten en Cambridge-examinatoren

Ton Koet, Huub van den Bergh

Samenvatting

Kunnen docenten en opleiders met ‘oude’ Cambridge-examens tot oordelen over de taalvaardigheid Engels van hun leerlingen en studenten komen die vergelijkbaar zijn met de oordelen van Cambridge-examinatoren? Gezien een aantal financiële, organisatorische en inhoudelijke bezwaren die kleven aan de officiële Cambridge-examens is het antwoord op deze vraag voor scholen en opleidingen interessant. Een pilot-onderzoek van Ton Koet en Huub van den Bergh onder studenten aan de lerarenopleiding Engels van vier hogescholen geeft echter geen aanleiding te veronderstellen dat het antwoord bevestigend zou zijn. Op basis van de gepresenteerde resultaten lijkt het aanbevelenswaardig voor docenten en opleiders om grote terughoudendheid te betrachten bij pogingen de taalvaardigheid Engels aan de hand van oude Cambridge-examens te beoordelen.


Trefwoorden


Engels; taalvaardigheid; toetsen

Volledige tekst: PDF

Terugverwijzingen

  • Er zijn momenteel geen terugverwijzingen.